Iisalmen Autosompa Oy on lopettanut toimintansa. Jatkossa Teitä palvelee vannetukku.fi Oy rengas, vanne, sähköajoneuvo, aurinkoenergia ja korjaamokone asioissa.

Autosompa uutiset

Hyundai TUCSON jatkaa Euroopassa luokkansa myydyimpänä katumaasturina

Neljännen sukupolven Hyundai Tucson on parantanut rekisteröintitilastosijoitustaan ja on Euroopassa luokkansa myydyin SUV. Vuonna 2021 se sijoittui toiseksi. Maailmanlaajuisen autoteollisuuden liiketoimintatiedon toimittajan, JATO Dynamicsin, kokoamien lukujen mukaan maaliskuun 2022 uusien autojen rekisteröintien perusteella Tucson on kompaktien katumaasturien myydyin malli Euroopassa 15 806 rekisteröidyllä yksiköllä. Otannassa on mukana 27 Euroopan maata.

Vuoden 2020 lopussa uudistunut Hyundain bestseller-malli Tucson sai asiakkailta erinomaisen vastaanoton, ja seuraavana vuonna Hyundai myi 152 257 Tucsonia. Suomessa Tucson ylsi kolmanneksi eniten rekisteröidyksi Hyundai-malliksi 547 kappaleella.

– Suomessa suosituimmat Tucson-mallit ovat hybridejä ja ladattavia hybridejä, joiden osuus Tucson-myynnistä on noussut jopa 90 prosenttiin. Tucson-mallistossa suomalaisia asiakkaita ovat puhutelleet eniten parhaiten varustellut versiot Premium ja N Line, joiden osuus myynnistä on peräti 99 prosenttia, kertoo Hyundai Motor Finlandin toimitusjohtaja Esa Kurikka. – Tucson on tällä hetkellä myös Suomessa niin suosittu, että autot myydään käytännössä jo valmistuslinjalta. Uutena vaihtoehtona tarjoamme nyt Tucsonia myös Hyundai Go! -yksityisleasingina erittäin kilpailukykyiseen hintaan.

Ensimmäinen Tucson-sukupolvi julkaistiin vuonna 2004, jonka jälkeen mallia on myyty Euroopan markkinoilla 1,4 miljoonaa kappaletta. Maailmanlaajuisesti mallia on kaikkiaan myyty seitsemän miljoonaa kappaletta, mikä tekee Tucsonista yhtiön maailmanlaajuisesti myydyimmän katumaasturin.

Lisätietoja: Iisalmen Autosompa, Seppo Heiskanen puh. 0500 473 083.

 


Subaru Outback turvallisin auto myös Japanissa

Subaru Corporation ilmoitti tänään, että Outback on palkittu vuoden 2021 parhaalla palkinnolla Japan New Car Assessment Programissa (JNCAP), joka vastaa japanilaista Euro NCAP:ia. JNCAP:n toteuttavat maa-, infrastruktuuri-, liikenne- ja matkailuministeriö (MLIT) ja National Agency for Vehicle Safety and Victim Assistance (NASVA).

Tämä on toinen vuosi peräkkäin, kun Subaru on palkittu parhaalla palkinnolla. Viime vuonna Levorg palkittiin vuoden 2020 parhaan tuloksen palkinnolla. JNCAP 2021:ssä Five Star Award myönnetään ajoneuvoille, jotka on varustettu automaattisella hätäkutsujärjestelmällä onnettomuuksien varalta ja joiden törmäyssuojaus ja ennaltaehkäisevä turvallisuus on saavuttanut A-luokan. Kaikista JNCAP 2021:n viiden tähden ajoneuvoista Outback sai korkeimman kokonaisarvioinnin (185,02/190 pistettä).


Subaru Outback on vuoden turvallisin auto

Vuonna 2021 turvallisuus pysyi edelleen Subarun tunnusmerkistön kirkkaimpana tähtenä. Testi toisensa perään uusi Outback sai huippupisteitä, ja kun Euro NCAP listasi vuoden kaikki viiden tähden autot, Subarun iso perheauto Outback sai kaikkein parhaat pisteet.

88,8% kokonaistestituloksella Euro NCAP on nimennyt Subaru Outbackin turvallisimmaksi autoksi, mitä he ovat vuonna 2021 testanneet.

Outback loisti erityisesti kategorioissa, missä testauksen kohteena olivat jalankulkijoiden turvallisuus ja kuljettajaa avustavat järjestelmät. Jalankulkijoiden, pyöräilijöiden ja muiden vastaavien tielläliikkujien turvallisuudesta Outback sai 84 % maksimipisteistä, kuljettajaa avustavien järjestelmien osalta Outback todettiin 95 % tuloksella parhaaksi kaikista testatuista autoista.

Näiden tulosten takana on Subarun 30 vuoden työ ja kokemus jatkuvasta kehittyneiden ja luotettavien teknologioiden kehitystyöstä, joiden päämääränä on aina ollut valmistaa maailman turvallisimpia autoja – niin heille, jotka ovat auton sisällä kuin myös auton ulkopuolella oleville tienkäyttäjille.

Molemmissa kategorioissa Subarun ainutlaatuinen EyeSight-järjestelmä oli vahva vaikuttaja huippupisteille. Systeemi perustuu teknologiaan, joka kerää stereokameroiden avulla informaatiota liikenteestä ja ympäristöstä. Se toimii sekä varoittajana että kykenevänä apukuljettajana. Älykäs vakionopeudensäädin, kaistavahti, automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä ja liikkuvia kohteita kuten eläimiä ja ihmisiä väistävä järjestelmä ovat EyeSightin ytimessä.

Tänä päivänä nämä avustinjärjestelmät ovat erityisen tärkeitä Euro NCAP:in jakaessa täysiä viiden pisteen arvosanoja. Nämä avustimet ovat vakiona kaikissa Subarun autoissa, koska Subarun päämääränä on valmistaa maailman turvallisimmat autot.

Yhtiön filosofia on kuitenkin myös paljon muuta kuin kehittynyt apukuljettaja. Subaru on ottanut kokonaisvaltaisen ja ihmiskeskeisen lähestymiskulman liikenneturvallisuuteen.

Lisätietoja: Iisalmen Autosompa, Seppo Heiskanen puh. 0500 473 083.

Kuva: Creative Commons


Isuzu D-Max nyt myös Work Edition -kevytkuorma-autona

Viime vuonna esitelty uusi Isuzu D-Max on jatkossa saatavana myös 5-paikkaisena kevytkuorma-autona. Sen tärkein ero pakettiautoon ovat alhaiset käyttökulut ja 5-paikkaisena edullinen hinta. Uusi versio on muilta osin kuin pakettiautoksi rekisteröitävä D-Max, joka nosti riman luokassaan todella korkealle kestävyyden, ajettavuuden ja turvallisuuden osalta. Isuzu D-Max Double Cab Work Editionin hinnat lähtevät 46 990 eurosta.

Uudessa kevytkuorma-autoksi (N2G) rekisteröitävässä Isuzu D-Maxissa on aina lähtökohtana 5-paikkainen miehistöohjaamoinen versio. Tarvittavat vahvistukset ja muutokset tekee Jyväskylässä toimiva Work Cars Oy. Muutoksiin kuuluu myös taka-akselille asennettava passiivinen ilmajousitus, jossa on ilmanpaineventtiilit säätöä varten. Samalla auton huippunopeus rajoitetaan elektronisesti kuorma-autojen lakisääteiseen (90 km/h).

Paljon etuja ja alhaisemmat käyttökustannukset

Uusi Isuzu D-Max Double Cab Work Edition tuo omistajalleen paljon etuja ennen kaikkea alhaisempien käyttökustannuksien myötä. Kuorma-autona uudessa versiossa ei ole autoveroa ja erittäin pieni ajoneuvovero. Lisäksi auto on yleisesti hyväksytty arvonlisäverolliseen toimintaan. Kevytkuorma-autolle ei tarvitse nimetä kuljettajaa, jolloin ei ole pelkoa siitä, että joku joutuu maksamaan autoetua. Lisäksi yksityisajossa ei tarvitse käyttää ajopiirturia.

Suoraa säästöä tulee siitä, että D-Max Double Cab Work Editionin vuotuinen ajoneuvovero on 78,44 euroa, kun vastaavassa 5-paikkaisessa pakettiautossa se on 1 022 euroa ja kaksipaikkaisessakin noin 500 euroa vuodessa. Toisin sanoen jo pelkästään vuotuisista ajoneuvoveroista syntyy nykyisten taksojen mukaan viisipaikkaisissa yli 4 700 euron ja kaksipaikkaisissakin yli 2 000 euron säästö viidessä vuodessa. Work Editionin hankintahinta on jopa yli 15 000 euroa edullisempi kuin vastaava 5-paikkainen pakettiauto.

Uuden Isuzu D-Max Double Cab Work Editionin kokonaismassa on 3 510 kiloa. Se on mainio kuormajuhta, sillä kantavuus on 1 320 kiloa, minkä lisäksi autoon voi kytkeä 3 500 kilon perävaunun.

Lisätietoja: Iisalmen Autosompa, Seppo Heiskanen puh. 0500 473 083.

 


Subaru Europe esittää videopresentaation uudesta Solterrasta

Subaru Corporationin tytäryhtiö Subaru Europe esittelee Solterran, Subarun ensimmäisen sähköisen SUV:n. Ensi vuonna Euroopassa lanseerattavan Solterran videoesittely on 25 minuutin mittainen.

Mene osoitteeseen http://www.subaru.eu/media, niin näet videoesittelyn.

Video on nähtävillä myös Subarun sosiaalisen median kanavilla: Facebook, Instagram, Youtube, Twitter ja Linkedin

Kuva: Creative Commons


Hyundai IONIQ 5 on Vuoden Auto Suomessa 2022 -finalisti

Kahdeksannen kerran valittavaa Vuoden Auto Suomessa 2022 -titteliä lähti tavoittelemaan 27 ehdokasta, joista yli puolet oli sähköautoja. Loppukilpailuun jatkavat Hyundai IONIQ 5, Kia EV6, Mercedes-Benz C-sarja, Peugeot 308, Polestar 2 ja Škoda Enyaq. Kaikki finalistiautot ovat ladattavia ja neljä kuudesta sähköautoja.

Kahdeksannen kerran valittavaa Vuoden Auto Suomessa 2022 -titteliä lähti tavoittelemaan 27 ehdokasta, joista yli puolet oli sähköautoja. Loppukilpailuun jatkavat Hyundai IONIQ 5, Kia EV6, Mercedes-Benz C-sarja, Peugeot 308, Polestar 2 ja Škoda Enyaq. Kaikki finalistiautot ovat ladattavia ja neljä kuudesta sähköautoja.

Vuoden Auto Suomessa -valinnassa tärkeimpänä kriteerinä pidetään rahalle saatavaa vastinetta, jonka jokainen tuomari saa määrittää oman näkemyksensä mukaisesti. Tuomaristona toimivat Auto- ja liikennetoimittajat ry:n jäsenet.

Lisäksi äänestäjät painottavat erilaisia ominaisuuksia, kuten teknistä edistyksellisyyttä, tiloja, ajo-ominaisuuksia ja turvallisuutta. Ensimmäisellä kierroksella jokainen valitsee kuusi mielestään tärkeintä uutuutta. Merkeistä eniten ääniä ensimmäisellä äänestyskierroksella saivat Mercedes-Benz ja Hyundai, joilla molemmilla oli tänä vuonna neljä ehdokasta. IONIQ 5:n lisäksi Hyundailta ensimmäiselle kierrokselle osallistuivat i20-mallisto, Bayon sekä Tucson.

Lisätietoja: Iisalmen Autosompa, Seppo Heiskanen puh. 0500 473 083.


Hyundai Motorsport hyvästeli WRC2017-autot palkintopallituloksilla Jyväskylässä

Hyundai Motorsport saavutti Keski-Suomen sorateiltä kaikkien aikojen parhaan tuloksensa. Viimeistä kertaa nykyisillä WRC2017-autoilla ajetussa Suomen MM-rallissa Hyundain Ott Tänak sijoittui toiseksi ja Craig Breen kolmanneksi.

Hyundai Motorsport saavutti kauden kymmenennessä MM-osakilpailussa Suomen MM-rallissa kaksi palkintopallisijoitusta. Maailman nopeimmassa MM-rallissa Hyundain Ott Tänak ajoi toiseksi ja Craig Breen kolmanneksi. Kysymyksessä olivat Hyundain ensimmäiset palkintopallisijoitukset Keski-Suomen sorateillä. Kuluvan kauden ja sen kymmenen MM-osakilpailun aikana Hyundain kuljettajat ovat nousseet jo 14 kertaa palkintopallille, joka on tallin ennätys.


Hyundai Motor Group ja Motional julkistivat IONIQ 5 Robotaxin

Täyssähköiseen Hyundai IONIQ 5:een perustuva robottitaksi on kuljettajattoman teknologian johtajan, Motionalin, ensimmäinen kaupallinen ajoneuvo. Robotaxia käytetään täysin kuljettajattomassa julkisessa kyytipalvelussa vuodesta 2023 alkaen.

Elokuun lopussa Motional, globaali johtaja kuljettajattomassa teknologiassa, ja Hyundai Motor Group julkistivat IONIQ 5 -pohjaisen Robotaxin, joka on Motionalin seuraavan sukupolven robottitaksi.

IONIQ 5 -robottitaksi perustuu täyssähköiseen Hyundai IONIQ 5 -malliin. Robottitaksi on SAE 4 -tason autonominen ajoneuvo, joka voi turvallisesti ajaa ilman kuljettajaa. Se on täysin päästötön ja edustaa liikkumispalveluiden muuntautumiskykyisimpiä teknologioita: sähköistymistä ja kuljettajatonta ajamista. Näiden teknologioiden yhdistäminen voi tehdä liikenteestä älykkäämpää, turvallisempaa ja kestävämpää.

Uutuus on myös Motionalin ensimmäinen kaupallinen ajoneuvo ja edustaa ratkaisevaa virstanpylvästä yrityksen tiekartassa tulevaisuuteen.

Lisätietoja: Iisalmen Autosompa, Seppo Heiskanen puh. 0500 473 083.


Uudelle Subaru Outbackille kaikkien aikojen korkein Euro NCAP-turvallisuusluokitus

Täysin uusi Subaru Outback sai korkeimman arvosanan – viisi tähteä – Euro NCAP -turvatestissä 2021. Outbackin uusimman sukupolven kuljettajaa avustava EyeSight-järjestelmä sai Euro NCAPilta vuonna 2020 kiristettyjen testistandardien jälkeen korkeimmat avustinjärjestelmälle (95 %) sekä jalankulkijaturvallisuudesta (84 %) myönnetyt pisteet. Outback keräsi myös korkeimmat suurten perheautojen luokassa lapsiturvallisuudesta myönnetyt pisteet (89 %). Outback ylsi hyviin pisteisiin koko rintamalla, kaikissa neljässä testiluokassa.

Huipputulos kuvastaa Subarun tavoitteita ja mainetta maailman turvallisimpien autojen valmistajana. Täysin uusi Outback on Subarun ensimmäinen malli, johon on liitetty neljännen sukupolven kuljettajaa avustava EyeSight-järjestelmä. Järjestelmä perustuu eteen suunnattuun stereokamerajärjestelmään, joka lukee ja tulkitsee liikennetilanteita, ja tarvittaessa varoittaa kuljettajaa tai vaihtoehtoisesti pysäyttää auton onnettomuuksien välttämiseksi.

Lisätietoja: Iisalmen Autosompa, Seppo Heiskanen puh. 0500 473 083.


Hyundai Motor Group esitteli vuoteen 2040 ulottuvan vetyvisionsa Hydrogen Wave -tapahtumassa

Hyundai Motor Group julkisti Hydrogen Vision 2040 -ohjelmansa Hydrogen Wave -verkkotapahtumassa. Hyundain tavoitteena on tehdä vedystä vuoteen 2040 mennessä tutumpaa periaatteella ”kaikille, kaikelle ja kaikkialla”. Maailmanlaajuisessa Hydrogen Wave -tapahtumassa 7.9.2021 esiteltiin Hyundain visio vetyyn perustuvasta liikkuvuudesta ja polttokennojärjestelmistä. Hyundaista tulee ensimmäinen globaali autovalmistaja, joka hyödyntää polttokennojärjestelmää kaikissa hyötyajoneuvomalleissaan vuoteen 2028 mennessä.

• Hydrogen Wave -tapahtumassa julkistettiin polttokennoteknologiaa hyödyntäviä tulevaisuuden tuotteita, kuten itsenäisesti toimivat konttiperävaunut, erittäin suorituskykyisen urheiluauton konsepti sekä polttokennoilla varustetut ajoneuvot avustus- ja pelastustyöhön

• Hyundain uusi, kolmannen sukupolven polttokennojärjestelmä, joka korvaa Nexon nykyisen ratkaisun, esiteltiin kahtena versiona: 100 kW -kennosto 70 prosenttia aiempaa pienempikokoisena ja 200 kW -kennosto kaksinkertaisella tuotolla verrattuna nykyiseen Nexossa käytettävään ratkaisuun

• Ilmastonmuutoksen uhatessa ihmiskuntaa Hyundai pyrkii tarjoamaan tehokkaan ja käytännöllisen ratkaisun uhan torjumiseksi vetyenergian avulla, sanoi Hyundai Motor Groupin hallituksen puheenjohtaja Euisun Chung Hydrogen Wave -tapahtumassa

Lisätietoja: Iisalmen Autosompa, Seppo Heiskanen puh. 0500 473 083.